Millennium - Quello Che Non Uccide
Mikael riesce a capire che il sicario è un russo (dato che Otravita vuol dire avvelenatore in russo) e ricorda grazie alla foto nell'articolo da lui scritto che faceva parte della banda di Alexander Zalachenko, il padre di Lisbeth. Nel mentre il sicario della foto, che dice di chiamarsi Holster, uccide gli agenti della polizia a protezione della casa di Balder e sta entrando nella casa per ucciderlo. Lisbeth corre a salvarlo ma dopo una feroce lotta Holster le inietta un siero che la paralizza e usa la sua mano per impugnare la pistola e uccidere l'ingegnere, la lascia a terra e porta via il figlio di Balder, August. Lisbeth riesce a riprendersi e cerca di salvare il bambino rintracciando la targa della macchina usata da Holtser. Raggiunti su un ponte levatoio Lisbeth hackerizza il sistema operativo della macchina facendola fermare e scappa con August, facendo alzare il ponte cosi da non essere inseguiti; prima di partire Lisbeth si gira e vede dall'altra parte una donna bionda vestita di rosso che la fissa.
Millennium - Quello che non uccide
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Il 4 novembre 2015 la Sony Pictures Entertainment annuncia i piani per una nuova serie di film basati sulla saga di Millennium, partendo dal romanzo Quello che non uccide;[1] Rooney Mara, Daniel Craig e David Fincher, protagonisti e regista di Millennium - Uomini che odiano le donne, non faranno parte del progetto.[1]
Diretto da Fede Alvarez e sceneggiato dallo stesso con Jay Basu e Steven Knight, Millennium - Quello che non uccide riporta sul grande schermo le avventure di Lisbeth Salander, geniale hacker dalla forte determinazione, dalle grandi abilità, dal look unico e da un tatuaggio che la rende riconoscibile a prima vista. Personaggio nato dalla penna dello scrittore Stieg Largsson già al centro di quattro differenti lungometraggi (Uomini che odiano le donne, La ragazza che giocava con il fuoco, La Regina dei castelli di carta, Millennium. Uomini che odiano le donne) Lisbeth è il prototipo dell'eroe moderno: intelligente e intraprendente quanto basta, ha alle spalle un passato# tormentato e un atteggiamento che, sempre sulla difensiva, la porta ad affrontare con successo uomini violenti, assassini e chiunque sia suo nemico. Disadattata outsider, si ritrova questa volta a doversi muovere in una rete oscura e violenti di intrighi quando, dopo che uno scienziato la assume per rubare il suo lavoro agli americani, alcuni sconosciuti irrompono nel suo appartamento, le rubano i dati e la lasciano quasi morta. Con l'aiuto dell'amico giornalista Mikael Blomkvist, Lisbeth dovrà trovare i suoi aggressori, proteggere il figlio dello scienziato e recuperare ciò che le è stato sottratto.
Con la direzione della fotografia di Pedro Luque, le scenografie di Eve Stewart, i costumi di Carlos Rosario e le musiche di Roque Baños, Millennium - Quello che non uccide è il primo adattamento tratto dall'omonimo bestseller di David Lagercrantz, che ha continuato l'acclamata serie di libri Millennium di Larsson (morto nel 2004). Si tratta inoltre del primo libro della serie ad avere la sua prima trasposizione cinematografica direttamente in lingua inglese: i primi film prodotti battevano bandiera svedese mentre il primo americano non era altro che un remake del primo lungometraggio della serie. "Il mondo ha ancora bisogna di un'eroina come Lisbeth Salander. Vera e propria paladina della giustizia, è un'eroina che combatte per coloro che hanno subito degli abusi e sono vulnerabili, dal momento che lei stessa lo è. Non c'è nessun altro come lei ed era giusto continuare le sue storie al cinema, dal momento che ha ancora tanto da raccontare come personaggio", ha dichiarato la produttrice Amy Pascal.
Millennium: Quello che non uccide uscirà il prossimo 31 ottobre nelle sale italiane, ma nel frattempo Sony Pictures ha pubblicato una nuova featurette.
This article explores how contemporary cinema can serve asartistic means to reflect upon, and ultimately counteract, the Mafia'scultural production of violence. It analyzes Pierfrancesco Diliberto'sLa mafia uccide solo d'estate (2013) as a movie that, by thematizing theMafia in a personal and biological manner, serves as a striking example of ananti-monument. Drawing on concepts from monument theory and documentarytheory, the article shows how the movie's anti-monumental form allowsthe spectators' active sensitization to and purging of Mafia culturethrough the sacrificial blood of its victims. From such a perspective, Lamafia uccide solo d'estate proves to be an essential movie to considerin the context of both the present negotiation of Italian identity linked toits most recent violent history, and the contemporary directions of Italianauteur cinema.
Such is the powerful narrative incipit of La mafia uccide solod'estate (The Mafia Kills Only in Summer), PierfrancescoDiliberto's debut movie of 2013. (1) The movie offers right from thebeginning a discourse that satirically explores the relationship between theMafia and its effects on the citizens' political, experiential and,indeed, biological "being-in-the-world." It systematicallyinvestigates the possibility of both societal and individual defenses inrelation to the Mafia phenomenon and the violence it produces. In spite ofits being substantially a historical fiction--or a docudrama, since all ofthe historical facts shown in the movie are accurate--the movie presents notonly a novel, biological reading of the Mafia problematique, but moreoverserves as an antimonument that provokes an ethical reaction to nationalhistorical memory and stimulates the viewers' emancipatory potential forthe present.
It is important here to note that Diliberto's personal lifeexperience as a Palermitan directly informs La mafia uccide, a fact thatestablishes a close correlation between the body of Arturo and the one ofDiliberto himself, the voice-over narrator, protagonist, writer, and directorof the cinematic project. (2) Like Diliberto, who was born in 1972,Arturo's life in Palermo spans the oppressively violent years of theaftermath of the first (1962) and the second (1981) Mafia wars, the MaxiTrial (1986) and the dramatic Mafia murders of 1992. The choice ofstructuring the movie as a drama interspersed with frequent comic sketchesfurther underlines this link by recalling the author's own humoroustelevisual works that made him famous in Italy as Pif.
Arturo's fictional story thus possesses an importantautobiographical dimension that needs to be highlighted in order tounderstand La mafia uccide from both a formal and a reader-responseperspective. The movie's opening, shot in the typical hand-held camerastyle that characterizes Dilberto's work as Pif, does not merely serveto introduce the audience to the protagonist's love for Flora, but mostimportantly to establish a visual and aural connection between the narratorand Pif qua main character. Viewers are therefore led to believe thatDiliberto is telling a hyperbolic version of his own life when in the nextscene he starts recounting the aforementioned story of his character'sconception. This at once fictional and yet personal re-writing ofDiliberto's past interestingly makes the movie come into close proximitywith the autofictional genre. (3) The absolute identification between Pif andthe protagonist is only disrupted eight minutes into the movie, when hisfather refers to his character as "Arturo", thus making viewersrealize that they are not watching a filmic autobiography proper. The strongassociation between Diliberto and Arturo however remains, suggesting viewersto experience the movie's fictional content as an honest and intimatefirst-person account of Mafia agency.
However, the only real precursor to the movie's satiricalview of the Mafia phenomenon is Roberta Torre's Tano da morire of 1997,an idiosyncratic choral musical that purposefully overcomes the reluctance ofpast filmmakers to make people laugh about Mafia stories. (4) La mafiauccide's comic tone is achieved by recounting historical events throughthe eyes of its main character Arturo. The director retrieves and updates theItalian Neorealist focus on children as protagonists of the cinematichistorical drama, while at the same time responding to the contemporaryglobal cinema trend that features very young protagonists witnessing keyhistorical events. (5)
Beyond the fate of its main characters, the truly compellingquality of La mafia uccide resides in its aspiration to allow viewers toundertake a similar process of emancipation. To prepare the ground for suchtransformation, the director cuts through the fictional ontology of thecinematic image by inserting historical footage in the movie's montage.These images reveal the documentaristic second nature of the movie, a form offilmmaking that in recent years has evolved to include works that depart fromtraditional ideas of the genre, as testified by Ary Folman's 2008animation movie Waltz With Bashir. (6)
Documentary filmmaking, for Bill Nichols, is characterized by a"self-chosen mandate to represent the historical world rather than toimaginatively invent alternative ones"; this willingness transcends thetraditional documentary formula of structuring either a non-narrativeinvestigation, or a narrative mimetic recounting of historical facts(Introduction to Documentary 19). The documentary as a genre is thus beingconceived more and more as a way to approach the filmic medium, rather thanas a form that can be achieved when a given set of fixed conventionalrequirements is respected. La mafia uccide displays what Nichols terms"the informing logic" typical of documentary filmmaking essence,the presence of an argument about the historical world for which a solutionis ultimately sought (21).
Monuments enter at this point in our analysis, just as they revealtheir crucial importance at the end of the movie itself. The movie'sbiological (fictional) and the documentaristic (factual) discourses culminatein its treatment of monuments to anti-Mafia heroes. The final sequenceconsists of a montage in which Arturo and his wife Flora take their son, atdifferent stages of his infancy, to the memorial plaques of anti-Mafia heroessuch as Paolo Borsellino, Giovanni Falcone, Boris Giuliano, Rocco Chinniciand others, because, as the voice-over specifies, "Quando sono diventatopadre ho capito che i genitori hanno due compiti fondamentali: il primo equello di difendere il proprio figlio dalla malvagita del mondo; il secondo equello di aiutarlo a riconoscerla." 041b061a72